Gnäll från Herr Busschauffören

I samband med den här Anna Anka-historien kollade jag upp lite vanliga bloggar och den svenska bloggosfären bredde än en gång ut sig inför mina ögon. Det är rätt kul att så många har sina egna hemsidor (för det är det det är, egentligen) och skriver av sig, men när jag ser vad som är populära bloggar blir jag alltid lätt beklämd.

Jag tänker inte nämna namn, men det här verkar vara framgångskoncept i det avlånga landet om man är tjej:

* Man ska vara väldigt ung.
* Man ska skriva om mode och smink.
* Hälften av det man skriver bör vara engelska kortkommentarer i stil med "love it huh" eller "I'm great" (extrapoäng om man använder ´ istället för ')
* Mängder av bilder på kläder, stövlar och väskor.
* Mycket bilder på en själv med diverse korta kommentarer.
* Man ska skriva om sina vänner som om det vore helt självklart vilka de är (Cissi och Elin är redan över på förfest, shit alltså)

Antingen detta, eller så är man kille och driver en trist högerblogg där man skriver om det höga skattetrycket i Sverige (och länkar till Johan Norberg och Johnny Munkhammar). Eller så driver man en okommenterad fotoblogg där diverse olika personer lämnar spirituella kommentarer som "snygg bild det är väl canon d50 du använder mvh anders".

Eller så bloggar man som Herr Busschauffören och är en trist, gnällig liten typ. Den riktiga Herr Busschauffören är dock alltid glad, ett trevligt personlighetsdrag som jag någon gång ska berätta mer om. Han hälsar dessutom alltid med "Häj".

Ett viktigt brev

Inre resa, mod och väcka upp andra.
Tex kring moraliska problem. Sexuellt utnyttjande, trafficking, vd lönerna, staliga löner och inkompetens, unga nyliberaler som misstror arbetarklassen pga jantemoral (men det är väl medelklassmoral= hindra utveckling för helheten), alternativa synsätt och naturligtvis moralfrågorna. Inte ens de senare diskuteras ju i Sverige (jfr med USA:s abort etc).
Det är ju den viktigaste resan. Ta in och bli 1 med det själv för att förändras och prövas själv. Tex motverka sin inre ulv som hånleer mot alternativa synsätt och då öppnar mot ondska (bidra till lögn och mord, inte sanning och kärlek). Märk självprojicering vs tvärtom, omkompromissbar sanningslidelse (se tex bibeln eller dammpadda).


Jag tror det Här är det bästa, jag läst på Mycket länge. Framförallt har jag nått insikten om Det, som kanske bara kan komma till en natürlich om man låter bli att vara så typiskt svensk: man lär så länge man lever. Det finns fôlk till allt.
(Nu åker Herr Busschauffören bort några veckor. Bloggen går, i Stå)

Ödesskog på 2000-talet

En dag när jag nästan var färdig med mina universitetsstudier (någon gång 2004, om jag minns rätt), besökte jag föräldrahemmet i Ödesskog och passade samtidigt på att gå till skolan och kolla. Jag hade inte varit där sedan jag slutade, framförallt för att jag kände ett krypande obehag mot att gå in på gården. Det där hade dock släppt ganska mycket och jag gick in i lågstadiet för att kolla. Korridoren var sig ganska lik, kanske något mindre sunkig eftersom bl.a toaletterna verkade ha rustats upp. Krokar för barnens jackor gick i samma stil som vanligt, men de såg också lite blankare ut. Under krokarna satt papperslappar med elevernas namn.

Det här är alltså Ödesskog på 2000-talet. Jag såg att Ali och Nadja hade varsin krok. Det där förekom överhuvudtaget inte när jag var liten. Jag noterade också när jag satt på bussen att en tjej hade en schal eller huvudduk på sig. Troligen är undervisningen mer anpassad för en mindre etniskt homogen grupp i skolan - det är liksom svårt att tänka sig att muslimer glatt går med på negativa omdömen om sin religion.

År 2008 gick jag tillbaka till skolan ännu en gång. En ung lärarinna kom fram och frågade vad jag gjorde där, och jag förklarade mitt nostalgiska ärende, vilket hon tyckte var roligt. Jag tittade runt lite och noterade att det fanns en hel del böcker om Kina och Indien där, länderna som bara sågs som hopplösa u-länder när jag växte upp. Sedan gick jag till högstadiebyggnaden och såg att alla arbeten vi brukade skriva för hand nu skrevs i Word (med rak högermarginal, faktiskt) och sattes upp på väggen. Det jag såg handlade om slaviska länder och någon hade skrivit att ett visst land haft hög tillväxt efter att ha infört marknadsekonomi efter kalla kriget. När jag gick i skolan pågick fortfarande kalla kriget. Tillväxt hörde jag sällan talas om.

Andlig spis

Livsåskådning, eller i alla fall institutioner för sådan, påverkade livet en hel del i Ödeskog. Dels hade jag ju en lärare i lågstadiet som berättade om att Jesus bodde i våra hjärtan, och sade "änglar änglar änglar" en gång en kille, Nicklas, fick för sig att svära. En pastor vid namn Kalle Melin dök upp på skolan vid jämna mellanrum, och vi var också ned till baptistkyrkan där han huserade för att bli predikade för. Jag minns lite komik i samband med det sistnämnda:

Vi lyssnade inom loppet av en vecka på två predikningar, och det lustiga var att de innehöll samma metafor. Jag antar att folk på kyrkan tyckte den var väldigt fiffig: "När jag köper en ny bil eller traktor, läser jag alltid brukshandvisningen först. På samma sätt finns det en brukshandvisning för livet - Bibeln." På vilket Fredrik, som satt bredvid mig, sade: "Vad är det för idiot som läser brukshandvisningen när han ska köra bil?"

Nu var inte Melins baptistkyrka den enda. Det fanns också en pingstkyrka, en missionskyrka och så förstås Svenska Kyrkan. Den sistnämnda var väl som alla andra kyrkor har en tendens att vara: dammig, trist och med gamla träbänkar som man stänga med ett högt ekande och ödsligt ljud.

Sedan fick vi inför varje jul gå på en form av teater där det berättades om Jesusbarnet. Det där kunde man snart utantill. Kejsar Augustus hade stiftat om skatteskrivning, etc etc. Jag hade ingen aning om vad skatteskrivning var, och ingen brydde sig om att förklara det heller. Märta med dubbelhakan spelade orgel och Birgitta Magnusson, som uttalade sje-ljud på stockholmskt sätt, läste väldigt allvarligt upp budskapet.

I högstadiet hade vi en lärare som klassföreståndare som inte visade sina religiösa sympatier öppet i början. Hon var ganska gammal och lärde oss saker som att alla är lika mycket oavsett vilken färg de har, demokrati är bra (den i Sverige är bäst) och att man inte ska hamna i fel sällskap. I åttan lärde vi oss om kristendomen vilket kan tyckas märkligt sedan den ältats sedan lågstadiet, men vi gick i alla fall till Melins baptistkyrka igen. Han upplyste oss om att islam är ingen vidare religion för om man stjäl något får man handen avhuggen. Jag förstod att klassföreståndaren höll med om detta.

På något sätt var religionen en väldigt mondän del av livet. I de nedre tonåren hade jag en del obehagliga syner och mentala tillstånd, men jag kopplade dem aldrig till den mentala spisen i Ödesskog. Kyrkan var en del av livet på ungefär samma sätt som vaktmästaren Karl eller Konsum-affären var det.

Men vad man än tyckte om det har jag också en del positiva minnen av den kulturella bakgrunden jag växte upp i. Det var ganska fint och rogivande att sjunga "Nu blomstertid nu kommer" och gå i (baptist)kyrkan på avslutningen. Kanske var det för att avslutningen var befriande, men jag gillade också stämningen.

Jag ska slutligen erkänna att jag, i jämförelse med vad som är standard bl.a i mitt "främmande land" och USA, tycker en del av omgivningarna i Ödesskog är väldigt vackra. Man vet bara vad man har när har jämfört, och jag önskar att jag hade uppskattat de där miljöerna mer som liten. Baptistkyrkan ligger upp för en backe i en kurva, och kallas Björkkullekyrkan. Mycket senare i livet, bara för några år sedan, var jag uppe där och tog en bild i aftonsolen. Det var förunderligt vackert. Hela Ödesskog är som en stor skogspark med sömniga villaområden, aftonsol, den där kommunala stämningen från 70-talet med treplanshus med plattak. Men det är förstås också Kalle Thelin, jantelag och ungdomsfylla.

Jodå, s'att, men dä...

Jag läser framförallt BBC för att få i mig nyheter, men tittar också in på DN med jämna mellanrum. Där hittar jag ibland nyheter där t.om kontexten är oförståelig. Jag har varit borta för länge verkar det som, men hursomhelst läste jag om att en svensk kvinna vid namn Anna Anka tydligen medverkar i en amerikansk dokusåpa för hemmafruar. (Redan här känns det ganska extraterrestriellt för mig)

Tydligen har hon väckt en hel del upprördhet (tips: stäng av TV:n om du lätt blir upprörd) och idag hittade jag en artikel skriven av henne, som kan läsas här:

Anna Anka: Jag vill bli en förebild för svenska kvinnor

På ett sätt är det rätt kul för att se vanliga fördomar om Sverige och USA: Amerikaner blir aldrig avundsjuka, starkt driv finns bara i landet i väst, jantelagen osv. Visst, det är många skillnader mellan Sverige, USA och ävenså det land jag uppehåller mig i. Det finns bl.a starkare könsroller och mer tydliga regler för vem som ska betala notan och så, och det där får man förhålla sig till. Men sedan undrar jag om det är mer än kul, helt enkelt ett exempel på stor humor. För inte kan väl fru Anka helt seriöst mena följande:

"Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet. En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än 20 minuter. Amerikanska pappor lagar inte mat och stryker inte, de jobbar och försörjer sina familjer."

"Sexuellt är det kvinnans skyldighet att se till att mannen är tillfredsställd, gör hon inte det får hon skylla sig själv om han är otrogen."

"Förstår ni hur förbannad man blir när man lägger ner enorma summor på gräsmattorna och trädgårdsmästarna [illegala mexikaner] sedan förstör det jag plöjt ner 100000-tals kronor i?. Det är väl inte konstigt att man blir rasande och skäller ut dem. Men jag förnedrar dem inte. "

"Här håller inte mammorna på och tjatar på sina döttrar om utbildning och om att gå till college, utan om att hitta en idrottskille eller en kändis! Är det inte underbart?"

I landet där jag bor tjatar föräldrarna på att döttrar ska få fin utbilning, men även de kan alltså lära sig mycket här. Jag tror på idrottskillarna som framtidens intellektuella klass!

Notering: Det hör inte hemma i det ursprungliga inlägget, men det här med att göra helt vansinniga generaliseringar verkar vara ett viktigt retoriskt grepp för många. Jag tror också det kan vara en maktstrategi. Tänk på det om du vill ha makt: generalisera mycket.

Saker i lågstadiet: Vrede

Några saker jag drar mig i minnes från lågstadiet:

* Refaat El-Sayed. Jag var för liten för att förstå vad det hela rörde sig om, men jag kände till namnet Fermenta och att han pratade med en väldigt underlig röst, ungefär som att han hade tappat stora delar av den. Vår fascistiska lärare lät berätta att det var farligt att viska eftersom stämbanden då kunde slå knut på sig själva, och att Refaat El-Sayed hade gjort just det. Jag trodde henne på den tiden, ännu ett exempel på vardagsabsurditet.

* En dag kom Malin och Anna och skrattade glatt. De berättade för mig att Jonas Rinder skulle få gå om ettan, och hur komiskt det var. Jag minns faktiskt inte vad jag kände. Jag har en svag minnesbild att jag tog det hela utan så mycket känslor alls, och gick nedåt skolgården.

* En dag ville läraren att vi skulle måla kyrkfönster. Det var rätt kul och ganska enkelt - diverse färgade mönster på ett papper. Hon gav strikta order om att vi måste måla på rätt ledd, vilket i detta fall var som ett vanligt A4 eller en bok, dvs. med höjden större än bredden. Malin gjorde fel och målade på andra ledden. När detta upptäcktes och kyrkfönstrena skulle sättas upp på väggen fick läraren frispel. Hon skällde ohämmat på Malin. När vi gick ut för att ta på oss jackorna gick hon fram till Malin och fortsatte skälla. Malin stod där med tårar i ögonen. Jag kände mig aningen nervös. Jag tror att det var händelser som denna som gjorde att jag aldrig fick en bra känsla för vad som var rimlig ilska i olika situationer.

* Det var synd om Peter. Han kunde inte läsa så bra, så han gick till speciallärare. Ofta glömde han stänga dörren efter sig, och vår härliga lärare sade "nästa gång frågar vi om Peter har en stör i baken eftersom han aldrig stänger dörren!" och fnissade. Nästa gång Peter gick ut och glömde stänga dörren sade hon mycket riktigt:
- Peter, har du en stör i baken?
Peter sade förvånat "va" och resten av klassen var moltyst, utan tillstymmelse till skratt. Läraren fnissade och tittade på oss. Eftersom ingen började skratta antar jag att hon började skälla på honom istället, men minnesbilden stannar vid denna tystnad.

* Precis innan jul hade vi ritat diverse olika julbilder. Jag hade instruerats att rita en med texten "jag väntar på att jesusbarnet ska komma tillbaka" så jag ritade en liten krubba med ett barn i. När vi var färdiga dagen innan julavslutningen sade hon till mig med ett lätt leende:
- Du har visst inte lagt ned din teckning i bänken.
- Nej, det har jag inte, sade jag och skrattade.
- MEN GÖR DET DÅ! skrek hon, och skällde en mening som jag inte minns. Sedan slutade lektionen.

* En dag skulle en elev i en annan klass komma över till vår för att få lite ordentlig hyfs på sig. Eleven, Martin, skulle bara ha räknat två mattetal under en vecka och därför behöva en uppsträckning. Vår lärare varnade oss för att hon kanske skulle skrika på honom, men att det inte skulle påverka oss och att vi därför inte behövde vara rädda. När han väl kom och började räkna var hon ganska sträng, men några skrik blev det inte. Det var jag tacksam för.

* En gång fick jag en formidabel utskällning av läraren efter att ha missförstått en order som hon sagt tre gånger. Några månader senare i matan sade hon en sak till mig som jag inte förstod, och sade även denna gång ordern tre gånger. Denna gång förstod jag dock efter tredje gången, och hon lugnade ned sig.

* Under sista året ramlade läraren och bröt benet, så vi slapp henne i två månader. Det var en enorm känsla av befrielse, som jag vet att de flesta delade. Vi hade en vikarie som sades vara sträng, men det bekom oss inte alls eftersom hon aldrig exploderade eller var sarkastisk mot oss. När de två månaderna var över gick rykten: Birgitta (som hon hette, i fingerad form) var tillbaka. Jag ville inte tro det. Jag sade till Anna, som vidarebefordrat ryktet, att det väl ändå var falskt. Men dagen efter var hon tillbaka och vi fick stå ut med fascistregimen i ett halvår till.

Alltså...

...det här blogghotellet blogg.se är ganska CP på många sätt. Det har en huvudsida där i stort sett alla bloggar verkar handla om modeller, mode och foto. Hursomhelst såg jag det här:

På vilket mitt svar naturligtvis är detta:


Vän av ordning, del 1

I den här serien ska jag försöka hitta de roligaste vännerna av ordning, dvs för det mesta knökkonservativa figurer som har bestämda uppfattningar om hur samhället bör vara ordnat (och med ordnat menar man för det mesta ordnat i raka linjer och geometriska figurer). Först ut är Dick Erixon, en på högerkanten omhuldad man som skrivit ett inlägg om att illegala invandrare är omoraliska. Exempel:

"Jag har inget emot ordnad arbetskraftsinvandring, cirkulär migration, där invandrare gör rätt för sig genom att ha jobb och betala skatt. Jag har heller inget emot en flyktingkvot där människor beviljas uppehållstillstånd. Men att personer som i strid med våra lagar tar sig in i landet illegalt, plötsligt skulle få rätt till alla de förmåner som gäller för dem som svarar upp mot alla skyldigheter, är att vända all logik uppochner."

Personer som i strid mot Sveriges lagar tar sig in i Sverige illegalt, ja, vad ska man göra åt dem? Man kanske kan bli bättre med information om hur man tar sig in i strid mot Sveriges lagar på ett legalt sätt? Jag gissar dock att Erixon svar skulle bli ett och samma:

"Det är djupt orättfärdigt. Ett brutalt svek mot svenska folket."

Talangjakten

Sent omsider nåddes jag av nyheten att Anna Odell blev dömd till böter för... ja, vad vet jag inte exakt, men kanske förargelseväckande beteende (det är faktiskt ett oerhört roligt namn på ett brott * - man gör andra arga genom sitt beteende och för detta måste man straffas). Hursomhelst fick detta mig att fundera på om något liknande hade kunnat inträffa i Ödeskog. Fanns det överhuvudtaget någon konstscen? Efter lite funderande insåg jag att det enda jag mindes var en musikscen, som dessutom bleknade bort när jag kom till högstadiet.

Musikscenen yttrade sig i talangjakten, som var ett evenemang högstadiet höll varje år. När vi gick i 6:an och hade maskinskrivning, lät oss läraren ta ledigt för att vi skulle kunna titta på talangjakten istället. Det var fantastiskt för en mellanstadieelev att få komma och se det häftiga högstadiets aktiviteter. Känslan när vi, ett gäng på 5-6 personer, gick i samlad tropp till matan var lite som att vi skulle till New York (nu är inte New York så kul på riktigt, men sak samma).

Det började med att en kille och en tjej som såg väldigt vuxna ut dök upp och började prata. Tjejen var storasyster till Jonas Östin och killen vet jag inte. De introducerade i alla fall det första numret, som var något lokalt popband som visste att använde rök- och ljuseffekter. Det kändes väldigt professionellt.

Det som följde var inte lika märkvärdigt, men ändå OK. En tjej spelade fiol. En annan tjej spelade piano. Sedan dök en långhårig kille upp och började spela elbas. Först spelade han en kort trudelutt som jag trodde var intro till något annat. När han spelat den stannade han upp och det visade sig vara hela hans nummer, något som fick publiken att börja bua. Han såg märkbart besviken ut och lämnade scenen under pinsam tystnad.

Jag vet inte varför talangjakten upphörde. Kanske sysslade inte eleverna med musik längre, men det låter inte så sannolikt. I vilket fall var inte högstadiet den häftiga tillvaro jag trott när jag väl kom dit.

* Det mest fantastiska namnet brottsnamnet måste ändå vara "allmänfarlig ödeläggelse".

Snygg bild

DN valde att illustrera en nyhet om förortsvåld i Uppsala med den här bilden. Det kanske bara är en slump, men jag tycker den var oväntat snygg:


Färgerna, kompositionen osv. Tjoflöjt!

Stämningsmusik

När vi gick i högstadiet var vi ute på fler skolresor. En var en kombinerad årskursresa till Stockholm där vi bl.a gick på Vasamuséet och Gröna Lund. På Gröna Lund gick jag och en kompis och lyssnade Svenne Rubins, som uppträdde där just då. Men en av de "coolare" killarna, Magnus, hade med sig en bergsprängare som konstant spelade tre sånger, "What is love", en reggae-låt jag inte minns namnet på, och något av Tomas Ledin.

What is love är smått legendarisk:



Tomas Ledin tänker jag inte länka till.

Den andra gången de här låtarna konstant spelades var när vi åkte på klassresa till Finland. Det var rätt kul av olika skäl, bl.a för att det var då jag första gången fick se folk sjunga karaoke, men också för att Helsingfors var som en mindre variant av Stockholm. Där [Helsingfors] gick vi bl.a på Tekniska Muséet, där det fanns en liten monter med "kaosforskning". Sand rann från ett kar en meter ovan synhöjd, och skapade en liten hög där nya sandkorn rann i en specifik riktning. Man kunde ta på sanden men en skylt bad oss att inte göra det. En grupp finnar bakom oss gick fram och rörde kraftigt runt i sanden under högljudda kommentarer och mycket skratt. Det tyckte jag var roligt. Förhoppningsvis påverkades inte kaosforskningen negativt av detta.

Amerikanska forskare löser ADHD-gåtan - grattis Kalle!

ADHD är nära relaterat till DAMP, som är det där som fick Kalle Thelin, Wille Korsén och Jonas Östin att gå bärsärkagång med jämna mellanrum. Enligt DN har nu amerikanska forskare hittat den biologiska grunden för ADHD:

Fynd löser gåtan ADHD

Tyvärr finns det ingen förklaring på hur Jesus (eller vad den biologiska basen är för det) kunde bota Jonas Östin. Man kanske kan tänka sig att religiositet påverkar centrala nervsystemet, eller något. Vidare hoppas vi att Kalle Thelin kan få hjälp med sin tendens att köpa avsågade hagelgevär, hota folk och slå ned väktare.

Fredshistorier

Vi hade en väldigt ung och idealistisk lärare som klassföreståndare i mellanstadiet, Maria. Med "idealistisk" menar jag inget pejorativt, utan hon var helt enkelt en nyexaminerad lärare med akademiska värderingar i bagaget som nu hade kommit ut till Ödeskog för att lära oss både fakta och moral. Det var ganska behagligt att ha henne istället för den andra huvudsakliga läraren vi hade, Stina. Stina var nog någonstans runt 60 år gammal med ett helt bisarrt humör. Hon kunde bli lika skrämmande glad som hon kunde bli arg, och älskade att utse syndabockar som fick all skit så fort någon gjorde något.

Hursomhelst gav Maria oss uppgiften att skriva "fredshistorier" om länder i den besynnerliga tredje världen, och hur de måste kämpa för sin existens. I den tredje världen hade folk det inte likadant som oss, men vi hjälpte dem på diverse olika sätt. De som bodde där var fina människor men diverse diktatorer och utländska makter kom hela tiden in och förstörde på olika sätt.

Jag skrev en standardhistoria, men den lätt bråkige killen Lars skrev två helt galna historier. När läraren läste upp historierna inför klassen avfärdade hon Lasses alster med att de var "knäppisar", men hon läste i alla fall upp dem med stor behållning. Lars två historier var som följer:

* Det var en gång ett land där det bodde två folk, de gröna och de blåa. De gröna var förtryckta av de blåa och deras diktator Karl. En av de gröna, Klocka, började dock tröttna på sitt dåliga liv. Han levde på en smula bröd och en droppe vatten om dagen, och tyckte att det nu fick vara nog. Med sin goda organisationsförmåga samlade han en grupp av sina gröna fränder och paraderade in till huvudstaden för att göra revolution. När de kom fram till Karls palats blev de stoppade av soldater, men de kastade sten på soldaterna som blev rädda och sprang sin väg. Väl inne i palatset hittade de till sist Karls rum. Karl vände sig mot dem och sade:

- Hej, vill ni ha en kopp kaffe?

De dödade Karl och sedan levde alla lyckliga.

* En gång var den en man som hette Död Döv. Död Döv var avskyvärd. Alla som lärde känna Död Döv ville döda Död Döv (just namnet upprepades hela tiden så här vilket var väldigt suggestivt). Resten av historien var oklar, men den slutade med att Död Döv blev nedspolad i en elefanttoalett.

Friluftsdagar

Friluftsdagar var dagar när man slapp sitta inne i klassrummet och istället fick vara ute och röra på sig. Ofta skulle man göra saker som tipspromenader, brännboll (vilket jag avskydde), lära sig hur naturen fungerar samt delta i lekar och aktiviteter av olika slag.

På morgonen var det alltid väldigt allvarligt. Man måste göra exakt som läraren sade, annars kunde alla möjliga hemska saker hända. Vi fick varsin renklämma (en form av smörgås med hårdpressat renkött) och en tetrapak med Sunkist (apelsinjuice). Eventuellt kunde man få två Sunkist, men det brukade vara hårt ransonerat. Väl ute i fält var det allt som oftast regnigt och jävligt, och alla hade gummistövlar på sig. Ibland trampade man i ett kärr och då lät det "skwish".

Då och då anordnades korvgrillning. Det har jag ganska positiva minnen av, eftersom det kändes aningen mer högklassigt än renklämmorna, luften var fylld av gemytlig koldoft och det rådde kamratanda. T.om läraren slappnade av. Barrskogen slöt sig omkring oss och jag kände någon form av glädje. Tyvärr ersattes den ganska snabbt av en kombination av tristess och fysiskt obehag (vått och kallt).

Slutligen noterar jag att det inte kan ha varit lätt för vegetarianer på den här tiden, men å andra sidan var det då ett relativt okänt begrepp. När jag hörde talas om det i 7-årsåldern trodde jag det var en form av sjukdom.

Den destruktiva personligheten

Wille Korsén hade alltid något fuffens för sig, men jag umgicks av och till med honom några år och för det mesta hände inget negativt. När man lär känna människor närmare har de flesta en ganska normal sida, och han var ganska resonabel, men i skolan hade han diverse dumheter för sig, gärna tillsammans med Kalle Thelin som var likasinnad.

Ett exempel: jag och Allan gick förbi en byggnad när vi hörde ett "psst" från ett källarfönster. Fönstret var öppet och Wille befann sig i ett litet källarrum tillsammans med Thelin. Tydligen hade han hoppat ned i källaren från fönstret eftersom han lyckats få tag på nycklarna, och sade till mig:

- Nu berättar du inte för någon att vi är här, för då får du spö!

Jag och Allan lovade att inte säga ett ljud. Vi fattade inte riktigt poängen med det hela.

En annan gång hoppade han och några kompisar in över stängslet på ett företag i Ödeskog. Även där gjorde de troligen inget speciellt, men hade jag varit där hade jag nog fått en liknande uppmaning.

Wille var inte riktigt som Kalle Thelin. Thelin gjorde mest aggressiva saker, men Wille ljög också som en borstbindare och kunde berätta de mest fantastiska saker. Efter att han stulit mitt godis och gjort en del andra grejer slutade jag umgås med honom. Hans reaktion på detta, "true to form", var förstås att telefonterrorisera mig ett halvår.

Som sagt, folk har olika personligheter, och Wille var bisarrt destruktiv. Det verkade alltid som om han ville hamna i trubbel. Jag vet inte hur det gick för honom sedan. Jag har inte hört att han blev kriminell som Thelin. Det enda jag vet är att han ett tag flyttade till orten i närheten, Ingebo (fingerat namn). En av mina bröder kommenterade det sålunda:
- Ah, han är ute och ser världen!

"Här får du inte vara"

Det var mycket regler när man var liten. Reglerna avtog mer och mer ju längre upp man kom, så jag antar att tanken var att barn ska lära sig lyda innan de kan få sin frihet. Nu var jag aldrig särskilt uppstudsig, framförallt för att det rådde starka hierarkier bland eleverna om att man inte skulle sticka ut för mycket, men också för att det var mer praktiskt att göra som lärarna sade. De som gjorde annorlunda råkade ut för en massa krångel som utskällningar, kvarsittningar, utvisningar (ur klassrummet) etc.

En av reglerna var i alla fall att man skulle veta sin plats, bokstavligt sett. När det var 10-rast, lunchrast eller eftermiddagsrast skulle man gå ut. Så enkelt var det. Jag har för mig att man skulle gå ut även om det regnade. En gång när jag och en kompis, Allan, stod i korridoren och pratade kom den finlandssvenska lärarinnan Vanja och skrek på oss:

- Ut! Ni ska vara ute när det är rast!

När man väl skulle in igen kom en lärare med visselpipa och signalerade.

När man kallades in till klassrummet var det ofta en känsla av tristess som fyllde mig. När man var ute på skolgården var det snarare en känsla av lätt oro som dominerade (eftersom jag inte var i toppen av elevhierarkin), även om det också hände att man var helt och hållet inne i någon lek. Den dominerande känslan av skolgården var duggregn, vått gräs och löv, samt gamla träbänkar och en stark känsla av att 1800-talet signalerade från det förflutna.

En annan klassiker var att det fanns två idrottslokaler: "salen" (mindre, men med diverse redskap som bockar, ringar osv) och "hallen" (större). Vilken man var i berodde på veckonummer och klass. En gång gick jag till fel ställe och Wille Korsén (se inlägget om DAMP nedan), som normalt var en kompis, kom och skrek att jag inte fick vara där.

Wille Korsén var i sig en bisarr person. Honom ska jag berätta om i nästa inlägg.

Högstadiet

Som det sägs i Varan-TV-sketchen där de härmar Slas (...): När jag var liten bodde det en man i andra änden skogen. Han kunde inte förstå hur Gud, som var så klok, hade kunnat skapa lågstadiet och mellanstadiet, när man kunde gå i högstadiet.

Högstadiet verkade häftigt när man gick just i låg- och mellanstadiet. Det fanns inga specifika klassrum där bara ens egen klass höll till, utan det var uppdelat i olika ämnen. Man måste lära sig gå mellan olika rum. Det var mer ansvar. Man fick börja lära sig så avancerade saker som ett andra språk (jag valde franska, men tyska fanns också. Spanska var för exotiskt för Ödeskog) och lektionerna i OÄ (orienteringsämnen) delades upp i NO (naturorientering) och SO (samhällsorientering). En del personer började röka och fick då hålla sig till rökrutan vid ena kortsidan av högskolebyggnaden. Och som om inte detta vore nog befann man sig i samma byggnad som rektorn.

Rektorn var ingen naturlig auktoritet. Jag och några kompisar var tvungna att gå till honom några gånger för att byta fria aktiviteter (det var inte särskilt fritt) och han verkade ganska ointresserad av det men hjälpte till med det man behövde. Han var en mycket mild och tyst man.

Men häftigast av allt var att högstadiet hade något kallat centralkapprummet. Varför förstår jag inte, det känns mer som en arkitektonisk detalj än något logiskt tvingande bara för att man gick i högstadiet. I detta rum fanns toaletter, en cafeteria (vilket var något nytt) och en liten amfiteater av trä. Det fanns också ett bibliotek. I biblioteket fanns en tegelsten om Hitler, "Universums öde - Datorernas Död" och "Telefonen i underjorden". Dessutom hade man stora uppslagsverk.

Slutligen blev jag och en kompis en gång utjagade från centralkapprummet av en representant för elevrådet, som identifierade oss som 5:or (hennes lillasyster gick i samma klass som oss). Hon sade bestämt:
- Vi ses i sjuan!
Detta var mycket förnedrande.

Instuderingsfrågor

En del personer påstår att Staffan Westerberg och Lillstrumpa förstörde deras barndom. Min barn- och ungdom förstördes av instuderingsfrågor. Jag kan nog faktiskt inte tänka mig något som var så tråkigt och oinspirerande. När lärare inte hade någon lust att stå framme vid tavlan och förklara, då var det instuderingsfrågor som gällde.

Det värsta ögonblicket någonsin var vid en SO-lektion i geografi. Vi fick 72 instuderingsfrågor att arbeta på under en vecka, medan lärarna gick och drack kaffe. Det enda vi lärde oss var att komma på hur man skulle leta information i läroböckerna så man kunde svara på frågorna.

Detta skändliga bruk kulminerade en dag när vi hade en halvdag om antirasism. För att lära oss att tänka stort och rätt fick vi - instuderingsfrågor. Dem fick vi sedan sitta och svara på under 3 timmar. Min franskalärare och några andra gick uttråkat runt i klassrummet och svarade på frågor. Jag minns att en av dem var "Varför har Sverigedemokraterna fel när de jämför svenskar med indianer?". Poängen var alltså att SD:arna menade att svenskar, precis som indianer, skulle stängas in i reservat medan de onda invandrarna dansade samba utanför, eller något. Nuförtiden skulle jag kunna argumentera mot SD på egen hand, men på den tiden letade jag upp rätt svar i läromaterialet, skrev det med blyerts på ett linjerat papper och gav det till sist till en lärare.

Jehovas Vittnen har instuderingsfrågor i sina böcker. Det säger något om fenomenet i sig.

Sist men inte minst: Diskutera det här inlägget med en kamrat. Skriv sedan en kort redogörelse för vad ni kom fram till.

Lektioner i maskinskrivning

Skolan jag gick på hade ett väl utvecklat källarsystem. Så här i efterhand vet jag att en del av anledningen till detta är att skolan var tänkt som skyddsrum och eventuellt någon form av sambandscentral i händelse av krig, men eftersom sannolikheten för krig i stort sett var noll användes lokalerna istället för mer ovanliga lektioner som maskinskrivning, skytte och foto. De två sistnämnda var valbara lektioner under FA-timmarna (Fria Aktiviteter).

Maskinskrivning var en underlig lektion. Alla måste passera genom maskinskrivningslektionen antingen i sexan eller sjuan, och den gick ut på att en grupp på ungefär 20 personer satt i ett dammigt källarrum och "skrev maskin". Skrivmaskinerna var inte av samma sort utan gick från mindre, helmekaniska maskiner till stora tröskverk av tyskt märke. En del var av den nya häftiga sorten, elektriska skrivmaskiner, som hade inbyggd suddfunktion och i vissa ovanliga fall rentav kunde skriva ut figurer och enkla bilder.

Läraren på de här lektionerna hette Anna, och hon var en auktoritet på maskinskrivning. Just den detaljen får mig att skratta när jag tänker tillbaka på det.

Förutom maskinskrivningen var också ett halvårs "data" obligatoriskt. Datalektionerna var aningen mer rimliga eftersom man fick lära sig använda datorer och använda dem bl.a för att lära sig matte. Läraren i detta ämne hette Carola. De datorer vi använde var av märket Compiz, en ambitiös svensk satsning som dock slog fel. Datorerna var komiskt långsamma i en tid när de flesta hade Amigor eller PC-datorer hemma (det här var dock före 286:orna) men det var kul att rådbråka dem.

Flera av skrivmaskinerna nämnda ovan var av det svenska märket Facit som gick under ungefär vid den här tidpunkten. Compiz hade redan gått under. Det är lite synd att datorer nuförtiden närmast monopoliserats av ett fåtal stora företag med hemvist i USA. Det var mer fart och fläkt förut när det åtminstone fanns 6 olika stora märken och de tillverkades över hela den industrialiserade världen - men det är en annan historia.

SYO-Konsulenten och de eviga vikarierna

När man gick i högstadiet fanns det en person som kallades SYO-konsulent. Jag minns inte vad SYO stod för men antar att det var något i stil med "samhälls- och yrkesorientering", dvs Sveriges metod för att slussa människor genom samhällsmaskineriet till de arbeten där de ytterst hörde hemma. SYO-konsulent känns väldigt typiskt för 80-talet och det tidiga 90-talet (då jag gick i skolan) på något sätt. Kanske finns det fortfarande SYO-konsulenter, men jag är benägen att tro att de numera bytts ut mot "karriärcoacher", troligen unga flashiga solbrända män med läderjacka som berättar om hur man övar upp sitt självförtroende.

Men SYO-konsulenten var alltid per definition en kvinna, och till på köpet ofta en uttråkad sådan. När jag började 7:an fick vi reda på att en ny SYO-konsulent hade kommit till skolan. Hon var en tjock tjej med långt hår och glasögon som jag insåg inte skulle göra sig med ungdomarna. Mycket riktigt blev hon mobbad och efter 1.5 år, bl.a efter att någon satt en kondom med glidmedel på dörrhandtaget till hennes kontor, försvann hon för att aldrig ses igen.

Även om detta inte skulle ha inträffat, undrar jag om någon skulle vilja ha jobbet under en längre tid. Det verkade lika vansinnigt tråkigt som det var att lyssna på konsulentens utläggningar. Jag vet inte riktigt varför, men jag fick ofta intrycket att det slutgiltiga målet för oss alla var att hamna i en förort till Stockholm och jobba för kommunen. För att undvika detta gruvliga öde valde man istället gymnasiet, där det också fanns SYO-konsulenter, en form av högre version som verkade ha lite roligare.

Förutom detta fanns också de eviga vikarierna. I entrén satt varje dag en lista med beskrivningar av vilka klasser som hade fått "håltimmar", dvs där lärarna på grund av sjukdom eller annat gjorde att vi kunde få ledigt. Då och då fick man istället reda på att man hade en vikarie. En av dem var bara vikarie och han var dessutom en ganska tråkig person. Jag dömer honom inte. Han pendlade från en större stad i närheten. Troligen var han en av dem som hade SYO-konsultats ut i förorten, och nu kommit tillbaka för att lära oss ett och annat.

Danne Nordling

Danne NordlingAlltså, är det bara jag som tycker Danne Nordlings blogg är det mest bisarra som någonsin skapats? Jag har skrattat åt det som skrivits där många gånger och delat med mig av det då och då, men nu vill jag lysa upp folks liv med lite oavsiktlig humor, för jag kan inte tänka mig att Danne verkligen skojar - gör han det är han ett geni. Hursomhelst, han har varit ideolog åt Skattebetalarnas Förening, och den korta programförklaringen på bloggen visar vartåt det barkar:

"Frihet är frånvaro av tvång och då måste skatterna vara ganska låga för att friheten ska bli så stor som möjligt."

Man kan förstås tycka att skatterna och friheten inte nödvändigtvis är logiskt relaterade, men nu struntar vi i det. Det roligaste med Danne är att han skriver sammanfattningar som är helt galna, i ovanstående stil:

"Det snälla samhället medför till slut att det brinner i förorterna. Unga män måste lära sig underordning. Det behövs mer av marknadsekonomins hierarki. Utanförskapet måste för vår säkerhets skull lösas även med statlig verksamhet."

Kommentar överflödig, men det blir bättre:

"Finanskrisen sägs göra Marx aktuell igen. Men grunden för hans analys av kapitalismen har hämtats från Hegels dunkla filosofi och är därför felaktig. Revolutioner beror inte på de ekonomiska förhållandena. Det visas av revolutionen 1830 som ytterst orsakades av tavlan "Medusas flotte"."

Nu kanske vän av ordning uppenbarar sig och undrar om jag inte tar allt detta ur sitt sammanhang och därför är orättvis mot Danne. Men hans sammanhang är i stort sett lika galna och resonemangen är skrivna på ett krystat sätt som fått många att helt seriöst tycka att bloggen är intellektuell på hög nivå. Hans blogg ansågs av många bloggar, sossar som nyliberala, vara ett riktigt stordåd, vilket kanske säger mer om bloggosfären än om Danne.

Kommentarerna är hursomhelst ofta i samma stil. En rolig sak här är kommentatorn Per-Olof Persson. Han svarar aldrig på tilltal (dvs andra kommentarer) och detta ger honom någon form av makt. Vidare är kommentarerna ofta längre än själva inläggen och har ofta rubriker. Per-Olof är den galnaste av dem alla och han har skrivit saker som:

"En högteknologisk stat som USA hade kunnat besegra Nordvietnam. Det hade räckt med en atombomb över Hanoi och detta hade sparat många människoliv. Nordvietnams militära taktik var oerhört dålig. Soldaterna skulle bara rusa fram i stort antal mot amerikanska kulsprutor."

Men istället för att skoja om mannen rekommenderar jag er alla att läsa Danne Nordling. Danne Nordling hittar ni här:

http://danne-nordling.blogspot.com

Och inlägget om Vietnam finns här:

http://danne-nordling.blogspot.com/2007/05/vietnams-coca-cola-kultur-kostade-tre.html

Politisk korrekthet där jag växte upp

Det är mycket klagomål nuförtiden på att saker och ting är så PK. De som tycker så kanske borde bosätta sig på en plats liknande den jag växte upp (som jag för övrigt bestämt mig för att kalla för Ödeskog). Där var det snarare något slags lantlig konservatism som gällde, eller så kanske man kan säga att frigjordheten hade kommit till 60-talet:

* Fri sex verkade inte vara något större problem. Det fanns åtminstone fanns ingen som tyckte det var fel att folk var tillsammans.

* Homosexualitet var ett skällsord. Att bli beskylld för att vara bög, även om det bara var för att misskreditera någon annan, var en rätt stor sak. Andra avvikelser var också dåliga: jag minns när jag precis kommit till högstadiet att en kille i 9:an ansågs se ut som en tjej, och det var något flera fann irriterande.

* Rasism var betydligt mer godtaget i praktiken än det var i undervisningen. Undervisningen var förstås väldigt noggrann med att påpeka att alla är lika fina fast de ser olika ut, men en kompis till mig funderade på att bli rasist (jodå, det var så han uttryckte det) och väldigt många tyckte det var hemskt med invandrare.

Sedan fanns det saker som var mer harmlösa:

* Centern fick mer än 40% i skolvalet.

* Epatraktorer var ett populärt färdmedel, och en gång körde en grupp ungdomar runt i sina föräldrars traktorer och spred hö på det lokala torget.

Myndighetspersoner

När jag gick i grundskolan köpte jag ofta en tidning som hette Svenska Serier, och följde en del av de mer eller mindre halvkokta historier som gick i följetång. Tidningen var ett sätt att publicera både nya och gamla talanger, och jag gillade idén, men den utkom oregelbundet och en gång väntade jag i tre månader på nästa nummer. Till slut tröttnade jag på att vänta och ringde till Semic, som gav ut tidningen, och frågade när nästa nummer var att vänta. Svaret var "ett ögonblick" och sedan antiklimaxet: - Det är ingen på Svenska Seriers kontor... Kan du ringa tillbaka lite senare?

Huvudpoängen med det här inlägget var dock att jag började få blodad tand på att kontakta olika organisationer och ävenså myndigheter. Myndighetspersoner är bisarra, ofta någonstans i gränslandet mellan demokrati och diktatur, och de gillar alla möjligheter att vara mindre användarvänliga. Mina favoritexempel:

* Gunilla på Tullverket. Hon ringde och undrade vad DVD-skivorna från Hongkong kom ifrån, och jag berättade att de var köpta över nätet. Hon ville ha kvitto på det hela, så jag frågade om jag kunde skicka ett mail, men det gick förstås inte för sig. Jag måste skriva ut mailet, faxa det till dem, och sedan vänta en extra arbetsdag på beställningen.

* Okänd receptionist hos polisen. Jag frågade om demonstrationstillstånd, och fick en fråga som svar:
- Ska du demonstrera?
Jag svarade ja och fick direkt svaret:
- Då måste du ha tillstånd!
- Det var precis det jag tänkte fråga om, fortsatte jag, men nu blev plötsligt polisen lite dröjande och sade:
- Det är Gunilla som sköter demonstrationerna, och hon är inte här idag... Kan du komma tillbaka imorgon?
Jag tackade för mig och har sedan dess aldrig varit tillbaka på samma polisstation.

* Jag hade ansökt om pengar för språkstudier utomlands hos CSN. En eftermiddag när jag låg och slumrade till ringde plötsligt en strikt man därifrån och berättade följande:
- Du har bara ansökt om 12 veckors studier vilket är för kort. Därför kommer jag inte att acceptera din ansökan och avslå den, så nu är det meddelat!
- Vänta... Vad ska jag göra då? frågade jag desperat och aningen sömndrucket.
- Ja, inte vet jag!
- Alltså, är beslutet slutgiltigt?
- Nej, jag kan be dig komplettera. Du får 3 veckor på dig.
Jag tackade för mig och lyckades faktiskt få skolan att byta min kurs till en 20-veckors samt skicka dokumentet till CSN, allt under tre veckor.

En annan grej...

...som är minst lika förbryllande som det jag skrev om i förbigående inlägg, är varför så många svenska tjejer uttalar "i" som i kinesiska, dvs relativt långt in i munnen och som vissa fiskare gör på västkusten. Jag antar att detta anses fint eftersom man gör så på Lidingö, men jag tycker mest det låter bisarrt.

Om Madeleine uttalar "i" på detta sätt, kommer i så fall hennes fästman att också uttala det så? Det är en fråga jag tror många ställer sig idag.

Tankepaket

Alltså, om man bestämt sig för att man tillhör en viss -ism verkar det som om man måste ha vissa ståndpunkter. Det är ofta väldigt komiskt i sin förutsägbarhet. Exempel:

* Nyliberaler och personer som bestämt sig att just de gillar frihet är alltid skeptiska till växthuseffekten (eller att människan står för den, eller att koldioxid orsakar uppvärmning osv), och inte nog med det - de är helt säkra på att alla som tror på den är duperade av mainstream-media. Det är bara det att de själva tror på diverse mainstream-åsikter. Visst kan man vara skeptisk till att mänskliga gärningar givit upphov till global uppvärmning, eller att det finns någon sådan, och så vidare, men de här personerna tror alltid utan undantag att det förhåller sig så.

* Radikala muslimer måste tro att det finns en judisk konspiration bakom precis allt. Den småputtrige moderate muslimen Mohamed Omar kom ju ut som storslagen islamist i år och hans blogg handlar i stort sett inte om något annat än judarnas ondska. Andra grupper ägnar sig aldrig åt något ont och om de gör det är det en jude som ligger bakom. Förintelsen har förstås inte inträffat men det förhindrar inte att man jämför Israels regering med nazisterna.

* I mainstream-media bör man vara emot heteronormen.

Och när vi ändå pratar om islam så är en väldig massa personer på högerkanten emot religionen. Förvånansvärt många har lärt sig ordet "dhimmi", som är en muslimsk term för icke-muslimer i ett land som styrs enligt sharia-lagstiftning. Varför har de lärt sig ordet? Jo, de har alla läst samma bok och då insett hur det förhåller sig. Eventuellt sitter de också och fikar och hållar med varandra. Jodå!

Matan

Jag nämnde ju matan (dvs matsalen) i ett tidigare inlägg, så det är lika bra att jag fortsätter beskriva denna institution. Hela skolan åt i en gemensam matsal som enligt mina nuvarande uppskattningar troligen kunde hålla cirka 200 personer. Detta gjorde givetvis att klasserna måste äta vid olika tidpunkter, eftersom det totala elevantalet uppgick till 6-700 personer.

Maten var vad jag förstod relativt hyfsad jämförd med andra skolor. Standardutbudet var lite trist men inte helt oävet:

* Sprödbakad torsk
* Minestronesoppa
* Fiskgratäng (smakade aldrig gott, vill jag minnas)
* Hamburgare (av någon anledning väldigt uppskattat, trots att brödet var torrt, det knappt fanns några tillbehör och potatismosen smakade pulver)
* Mannagrynsgröt (en besynnerlig rätt)
* Risgrynsgröt
* Tortellinigratäng (den besynnerligaste rätten, inte särskilt gott)
* Biff med sommargrönsaker (biffen var en trådig köttbit och sommargrönsakerna var ärter och blomkål)

Till detta fanns sedan tillbehör som hårt bröd, margarinpaket, mjölk och salt/peppar. En del busiga elever kastade margarinpaket på andra, men det roligaste jag någonsin såg var när en långhårig kille langade några hårda bröd över hela matsalen.

I matan satt också bilder av olika slag som olika klasser gjorde, numrerade från 1-9. En del var uselt utförda bilder där varje elev hade ritat en liten bit. Tyvärr var inte lärarna noggranna med att synka deras insatser, så man såg ofta var skarvarna gick. Sverige är inte Nordkorea.

Egentligen borde jag också ta upp det här med att någon tappade sin bricka och alla applåderade, men det har redan beskrivits av Filip och Fredrik i deras bok om DDR-Sverige, så det får vara.

Jonas Östin och Tuppen

För första gången ska jag presentera ett ickefingerat namn på den här bloggen, eller i varje fall ett ickefingerat öknamn: Tuppen. När jag gick i mellanstadiet var det en kille som kallades så i högstadiet, och jag fick intrycket att han var lite "crazy" så där, rentav så pass att han inte hade något emot att kallas Tuppen.

En dag uppstod en konflikt mellan honom och Jonas Östin. Hela skolan gick till en gemensam matsal, "matan", och högstadieeleverna kunde praktiskt komma till entrén genom en form av ramp. På rampen hånade Jonas Tuppen bl.a med hjälp av sitt öknamn, och Tuppen svarade genom att kalla Östin "Svullo". Detta var ganska passande. Östin var kraftig på mer än ett sätt, och denna svordomsduell ledde till handgemäng.

Efter ett tag dök två lärare upp för att hålla isär parterna, och halvtannat år senare flyttade Tuppen från Ödeskog [fingerat namn]. Det kan bara finnas en herre på täppan, och Jonas Östin var den okrönte slagskämpen. Helt enkelt!

Lustiga skyltar

Biblioteket där jag bodde luktade damm, progressivt 70-tal och kommunalhus i största allmänhet. En gång i tiden, när kommunerna var mycket mindre, hade trakten haft sin egen förvaltning och då var det här mötena hölls. Mittemot biblioteket låg Försäkringskassan. I entrén satt en skylt med två eller tre överkryssade hundar och texten "Vi får inte följa med in". Jag antar att det skulle vara sött, men jag tyckte det var knasigt att de själva berättade vad de inte fick. Det är lite som de där reportagen där ungdomar berättade att de fick köpa alkohol trots att de inte får. Jag vill se mer reportage i framtiden om hur Hamid, 24, lyckades ta sig in i något västland trots att han inte får. Det är samma absurditetsgrad.

DAMP

Jag glömde berätta en grej i förbigående inlägg, och det var att Kalle senare fick diagnosen DAMP. Det innebär att det ickedeterministiska centret för fri vilja i hjärnan antingen slutat fungera eller inte anropas innan handlingar beslutas. I alla fall är det ungefär så det förklaras, och åtskilliga i trakten hade den här diagnosen.

Flera hade DAMP:

* Kalle Tellin.
* Jonas Östin.
* Wille Korsén (i alla fall antar jag det, han var ungefär lika bisarr som de andra)

Jonas Östin är ett speciellt exempel. Han blev frälst och lugnade ned sig. Han sade inte rakt ut att Jesus tagit bort DAMP:en, men det var troligen det han menade. Jag såg honom då och då på bussen och han såg ut som en av de där snälla kroppsbyggarna man ibland ser.

PS. Apropå snälla kroppsbyggare, så hörde jag en gång en sådan säga en sak jag tyckte var så bra:
- Kineserna är j-t smarta alltså. Vet ni vad de säger, va. De har ett ordspråk, "don't pay for nothing", va.

Kalle Tellin

Kalle Tellin (fingerat namn) var den lokala desperadon i trakten. Han var ett år yngre än mig och om jag hade varit hindu är det tänkbart att jag hade trott att han var en inkarnation av någon bisarr och våldsam gud. Hursomhelst hade han ett ganska fritt förhållande till sina likar och uppskattade väldigt mycket att kasta sten.

En dag satt jag och en kompis i sandlådan (8-9 års ålder) och lekte, när Kalle dök upp. Han skrev "vad fan gör ni" och började kasta sten. Jag och kompisen skrek ilskna saker tillbaka men avlägsnade oss eftersom vi inte var inställda på stenkrig (jag är inte särskilt pricksäker ändå, och dessutom är skaderisken ganska stor). Jag minns inte vad som hände sedan, men Tellin förstörde troligen det vi hade grävt.

Det sades många lustiga saker om Tellin, och de flesta är troligen sanna. Några exempel:
* När han var 4 år gammal sköt han på förbipasserande bilar med luftgevär.
* En gång klädde han av sig naken för att chocka en lärare (9-10 års ålder).
* Han gick i specialskola för misskötsamma elever.

Ett vet jag, och det är att Kalle fortsatt i de gamla invanda hjulspåren. När han satt i häkte för några år sedan och tog emot besök av sin flickvän lyckades han med konststycket att slå ned tre väktare som opponerade sig mot att de bägge var för intima med varandra. I domstolen förklarade han sitt handlande med att han ändå hade slagit ned en av väktarna och lika gärna kunde fortsätta. En sak som gjorde stort intryck på mig var att en av väktarna hade fått en mer negativ syn på verkligheten och tappat tilliten till sina medmänniskor. Det är så där när världar möts.

Kalle har gjort mitt liv rikare på något sätt. Jag är glad att han finns, men hoppas ändå att våra vägar aldrig möts.

Jesus i dig och du i Jesus

I lågstadiet (se förklaring i föregående inlägg) hade vi en fascistisk lärare. Hennes fascistiska tro var ingenting som hon öppet gick ut med, utan hon betedde sig väldigt aggressivt och gillade att skälla på oss för de mest obetydliga anledningar. Det här påverkar mig fortfarande och gör att jag då och då har ett ganska komplicerat förhållande till ilska.

Men huvudpoängen var att denna lärare (kallad "fröken" eller "frullan") ofta berättade för oss om sin kristna tro. Eftersom jag inte hade hunnit bilda några trossatser än så svalde jag det mesta med hull och hår, och tyckte det lät trevligt att Jesus bodde i våra hjärtan. Hon sade i alla fall att det förhöll sig så.

Några dagar senare berättade hon att vi alla är i Jesus. Det här fann jag förbryllande. Nuförtiden har jag lättare för paradoxer eller ovanlig logik, men när jag var liten verkade det bara som om jag kunde tolka saker och ting fysiskt, och jag kunde inte få ihop hur Jesus kunde befinna sig i oss men också vi i honom. Som tur var tänkte jag inte så mycket på det och slapp problem med infinit regress och liknande.

Senare berättade jag för min förbryllade mor att jag trodde på Gud. Hon tyckte det lät positivt. Det tyckte jag också, men jag förstod inte alls vad det innebar och jag sade så för att jag trodde det var bra. Nu, i vuxen ålder, så är jag inte ateist, men inte heller kristen.

Fil till frukost, lunch och middag

När jag gick i lågstadiet (eftersom det verkar vara andra koncept nuförtiden behöver jag nog förklara att detta varar från 7- till 9-årsåldern) umgicks jag med en kille som vi kan kalla "Leopold". (Alla namn på bloggen kommer att vara fingerade). Leopold var en ganska normal kille på många sätt och han bodde i en tvåplansvilla nedåt gatan.

Precis som Leopold brukade vi äta fil till frukost med jämna mellanrum. Leopold berättade också att de ofta åt fil till lunch. Det tyckte jag lät trist, och nu när jag är vuxen har jag insett att det kanske också beror på att jag aldrig åt mig riktigt mätt på fil och fil allena, även om man hade rejält med müsli och andra grejer i.

Senare berättade L att de ibland åt fil till middag. Det sistnämnda gjorde att begreppet "kulturella skillnader" uppenbarades i all sin prakt för mig. Till skillnad från min mor tyckte jag inte att de var sämre för detta, men jag tyckte det var underligt.

Välkomna till Herr Busschauffören och hans vänner!

Den här bloggen är tänkt som ett sätt för mig, en 32-årig svensk bosatt i främmande land, att berätta om saker jag bär inom mig. Det gäller barndomsminnen eller senare intryck, men framförallt saker som jag finner absurda eller allmänt konstiga. En hel del grejer jag var med om när jag var liten är egentligen helt bisarra när jag tittar tillbaka på dem nu, men på den tiden var det en del av vardagen och jag gjorde inte så mycket annat än att acceptera dem.
Den sistnämnda attityden ändrade jag i 20-årsåldern och numera tycker jag man bör iaktta en allmänt kritisk inställning till de intryck man får. Bara på detta sätt förs vetenskapen framåt. Vetenskapen är unik genom att den har en alltigenom skeptisk attityd till allt - bl.a talar man inte om sanning, det handlar bara om modeller. Tjoflöjt!

Med Vänliga Hälsningar. Ett ord om denna blogg.

hej mitt namn är harry det är det namn jag vanligen använder. här tänkte jag prova på en "blog" och vad det kan tänkas vara allstå. jorå, nu är det dags att sy ihop smeten!

PS. Harry är ett fingerat namn.


RSS 2.0