Jodå, s'att, men dä...

Jag läser framförallt BBC för att få i mig nyheter, men tittar också in på DN med jämna mellanrum. Där hittar jag ibland nyheter där t.om kontexten är oförståelig. Jag har varit borta för länge verkar det som, men hursomhelst läste jag om att en svensk kvinna vid namn Anna Anka tydligen medverkar i en amerikansk dokusåpa för hemmafruar. (Redan här känns det ganska extraterrestriellt för mig)

Tydligen har hon väckt en hel del upprördhet (tips: stäng av TV:n om du lätt blir upprörd) och idag hittade jag en artikel skriven av henne, som kan läsas här:

Anna Anka: Jag vill bli en förebild för svenska kvinnor

På ett sätt är det rätt kul för att se vanliga fördomar om Sverige och USA: Amerikaner blir aldrig avundsjuka, starkt driv finns bara i landet i väst, jantelagen osv. Visst, det är många skillnader mellan Sverige, USA och ävenså det land jag uppehåller mig i. Det finns bl.a starkare könsroller och mer tydliga regler för vem som ska betala notan och så, och det där får man förhålla sig till. Men sedan undrar jag om det är mer än kul, helt enkelt ett exempel på stor humor. För inte kan väl fru Anka helt seriöst mena följande:

"Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet. En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än 20 minuter. Amerikanska pappor lagar inte mat och stryker inte, de jobbar och försörjer sina familjer."

"Sexuellt är det kvinnans skyldighet att se till att mannen är tillfredsställd, gör hon inte det får hon skylla sig själv om han är otrogen."

"Förstår ni hur förbannad man blir när man lägger ner enorma summor på gräsmattorna och trädgårdsmästarna [illegala mexikaner] sedan förstör det jag plöjt ner 100000-tals kronor i?. Det är väl inte konstigt att man blir rasande och skäller ut dem. Men jag förnedrar dem inte. "

"Här håller inte mammorna på och tjatar på sina döttrar om utbildning och om att gå till college, utan om att hitta en idrottskille eller en kändis! Är det inte underbart?"

I landet där jag bor tjatar föräldrarna på att döttrar ska få fin utbilning, men även de kan alltså lära sig mycket här. Jag tror på idrottskillarna som framtidens intellektuella klass!

Notering: Det hör inte hemma i det ursprungliga inlägget, men det här med att göra helt vansinniga generaliseringar verkar vara ett viktigt retoriskt grepp för många. Jag tror också det kan vara en maktstrategi. Tänk på det om du vill ha makt: generalisera mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0