Instuderingsfrågor

En del personer påstår att Staffan Westerberg och Lillstrumpa förstörde deras barndom. Min barn- och ungdom förstördes av instuderingsfrågor. Jag kan nog faktiskt inte tänka mig något som var så tråkigt och oinspirerande. När lärare inte hade någon lust att stå framme vid tavlan och förklara, då var det instuderingsfrågor som gällde.

Det värsta ögonblicket någonsin var vid en SO-lektion i geografi. Vi fick 72 instuderingsfrågor att arbeta på under en vecka, medan lärarna gick och drack kaffe. Det enda vi lärde oss var att komma på hur man skulle leta information i läroböckerna så man kunde svara på frågorna.

Detta skändliga bruk kulminerade en dag när vi hade en halvdag om antirasism. För att lära oss att tänka stort och rätt fick vi - instuderingsfrågor. Dem fick vi sedan sitta och svara på under 3 timmar. Min franskalärare och några andra gick uttråkat runt i klassrummet och svarade på frågor. Jag minns att en av dem var "Varför har Sverigedemokraterna fel när de jämför svenskar med indianer?". Poängen var alltså att SD:arna menade att svenskar, precis som indianer, skulle stängas in i reservat medan de onda invandrarna dansade samba utanför, eller något. Nuförtiden skulle jag kunna argumentera mot SD på egen hand, men på den tiden letade jag upp rätt svar i läromaterialet, skrev det med blyerts på ett linjerat papper och gav det till sist till en lärare.

Jehovas Vittnen har instuderingsfrågor i sina böcker. Det säger något om fenomenet i sig.

Sist men inte minst: Diskutera det här inlägget med en kamrat. Skriv sedan en kort redogörelse för vad ni kom fram till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0