Myndighetspersoner

När jag gick i grundskolan köpte jag ofta en tidning som hette Svenska Serier, och följde en del av de mer eller mindre halvkokta historier som gick i följetång. Tidningen var ett sätt att publicera både nya och gamla talanger, och jag gillade idén, men den utkom oregelbundet och en gång väntade jag i tre månader på nästa nummer. Till slut tröttnade jag på att vänta och ringde till Semic, som gav ut tidningen, och frågade när nästa nummer var att vänta. Svaret var "ett ögonblick" och sedan antiklimaxet: - Det är ingen på Svenska Seriers kontor... Kan du ringa tillbaka lite senare?

Huvudpoängen med det här inlägget var dock att jag började få blodad tand på att kontakta olika organisationer och ävenså myndigheter. Myndighetspersoner är bisarra, ofta någonstans i gränslandet mellan demokrati och diktatur, och de gillar alla möjligheter att vara mindre användarvänliga. Mina favoritexempel:

* Gunilla på Tullverket. Hon ringde och undrade vad DVD-skivorna från Hongkong kom ifrån, och jag berättade att de var köpta över nätet. Hon ville ha kvitto på det hela, så jag frågade om jag kunde skicka ett mail, men det gick förstås inte för sig. Jag måste skriva ut mailet, faxa det till dem, och sedan vänta en extra arbetsdag på beställningen.

* Okänd receptionist hos polisen. Jag frågade om demonstrationstillstånd, och fick en fråga som svar:
- Ska du demonstrera?
Jag svarade ja och fick direkt svaret:
- Då måste du ha tillstånd!
- Det var precis det jag tänkte fråga om, fortsatte jag, men nu blev plötsligt polisen lite dröjande och sade:
- Det är Gunilla som sköter demonstrationerna, och hon är inte här idag... Kan du komma tillbaka imorgon?
Jag tackade för mig och har sedan dess aldrig varit tillbaka på samma polisstation.

* Jag hade ansökt om pengar för språkstudier utomlands hos CSN. En eftermiddag när jag låg och slumrade till ringde plötsligt en strikt man därifrån och berättade följande:
- Du har bara ansökt om 12 veckors studier vilket är för kort. Därför kommer jag inte att acceptera din ansökan och avslå den, så nu är det meddelat!
- Vänta... Vad ska jag göra då? frågade jag desperat och aningen sömndrucket.
- Ja, inte vet jag!
- Alltså, är beslutet slutgiltigt?
- Nej, jag kan be dig komplettera. Du får 3 veckor på dig.
Jag tackade för mig och lyckades faktiskt få skolan att byta min kurs till en 20-veckors samt skicka dokumentet till CSN, allt under tre veckor.

Kommentarer
Postat av: Simon

Okej, men vad var det du skulle demonstrera?

2009-09-03 @ 23:09:34
URL: http://tjohejtjohej.blogspot.com/
Postat av: Herr Busschauffören

Ja du, jag såg att det skulle vara ännu en av dessa demonstrationer mot Israel. Det är säkert bra att protestera mot dem och hur de beter sig i Palestina, men jag tyckte det var lite ensidigt, så jag funderade på skoj att demonstrera emot denna demonstration. Därför gick jag till polisstationen.

2009-09-04 @ 06:13:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0