Kalle Tellin

Kalle Tellin (fingerat namn) var den lokala desperadon i trakten. Han var ett år yngre än mig och om jag hade varit hindu är det tänkbart att jag hade trott att han var en inkarnation av någon bisarr och våldsam gud. Hursomhelst hade han ett ganska fritt förhållande till sina likar och uppskattade väldigt mycket att kasta sten.

En dag satt jag och en kompis i sandlådan (8-9 års ålder) och lekte, när Kalle dök upp. Han skrev "vad fan gör ni" och började kasta sten. Jag och kompisen skrek ilskna saker tillbaka men avlägsnade oss eftersom vi inte var inställda på stenkrig (jag är inte särskilt pricksäker ändå, och dessutom är skaderisken ganska stor). Jag minns inte vad som hände sedan, men Tellin förstörde troligen det vi hade grävt.

Det sades många lustiga saker om Tellin, och de flesta är troligen sanna. Några exempel:
* När han var 4 år gammal sköt han på förbipasserande bilar med luftgevär.
* En gång klädde han av sig naken för att chocka en lärare (9-10 års ålder).
* Han gick i specialskola för misskötsamma elever.

Ett vet jag, och det är att Kalle fortsatt i de gamla invanda hjulspåren. När han satt i häkte för några år sedan och tog emot besök av sin flickvän lyckades han med konststycket att slå ned tre väktare som opponerade sig mot att de bägge var för intima med varandra. I domstolen förklarade han sitt handlande med att han ändå hade slagit ned en av väktarna och lika gärna kunde fortsätta. En sak som gjorde stort intryck på mig var att en av väktarna hade fått en mer negativ syn på verkligheten och tappat tilliten till sina medmänniskor. Det är så där när världar möts.

Kalle har gjort mitt liv rikare på något sätt. Jag är glad att han finns, men hoppas ändå att våra vägar aldrig möts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0