Fria aktiviteter

Jag nämnde fria aktiviteter (FA) i inlägget nedan. Fria aktiviteter var en form av ämnen man fick välja från en lista, men eftersom allting skulle ransoneras kunde man bara kryssa för fyra olika aktiviteter (enligt hur mycket man ville göra dem) och sedan vänta tills resultaten tillkännagavs. Det brukade gå till så att studierektorn, en mycket känslosam man, kom över och läste upp resultaten, och man fick välja en ny aktivitet varje halvår om jag minns rätt.

De saker man kunde välja inkluderade bl.a foto, skytte (luftgevär), maskinskrivning/data, matlagning och idrott. Jag tyckte det var obegripligt att någon skulle vilja syssla med mer idrott än de tre tråkiga timmar som avsatts för detta ämne varje vecka. Någon måste ha förtalat mig, för utan att ha gjort något ont fick jag en termin reda på att mina fria aktiviteter i ett halvår framåt skulle vara just idrott. Detta gjorde mig mycket illa till mods.

Som tur var kunde man byta om det fanns platser över. Jag gick till rektorn och bytte, och detta verkade vara något han var vad vid då det var kö till hans kontor. Just ämnet matlagning har jag för mig att jag hade flera gånger - man bakade en hel del, bl.a scones, muffins och "kladdkaka" (vilket nog är det sämsta namn som någonsin kommits på för ett bakverk). Vi hade en bister tant, Ella, som lärare, och jag minns att hon blev riktigt arg när Bengt och Per lekte med disklödder.

Foto var rätt kul, och det var något jag valde flera gånger. Förutom att springa runt och ta bilder på måfå, fick man framkalla både filmer och bilder. Det förstnämnda var rätt svårt eftersom man måste öppna filmkapseln och sedan trä på den på ett slags rulle, allt i totalt mörker, för att sedan lägga den i en burk med framkallningsvätska. Framkalla pappersbilder var lite lättare eftersom man i alla fall hade rött ljus att lysa upp med. Läraren var en man som nästan aldrig visade känslosamhet - Kalle Persson. Han var den lokale fotografen i Ödeskog och jag lyckades lära känna honom lite närmare genom att gå ned till fotoaffären och snacka. Tyvärr var han en mussla när det gällde andra ämnen så jag vet inte riktigt vilken syn han hade på tillvaron förutom vilka kameror och objektiv han gillade.

Skytte var ett bra ämne eftersom man kunde skjuta färdigt sin omgång och gå hem efter en halvtimme. Jag hade lite svårt med geväret i början och läraren, som var halvfascistisk och traditionell av sig, sade åt mig att "ge fan i avtryckaren".

Givetvis fanns det en form av "fria aktiviteter" som var obligatoriska, nämligen maskinskrivning. Detta måste man välja i sexan eller sjuan - men det har jag beskrivit förut.

Trots den fria karaktären infinner sig en känsla av grå tristess när jag tänker tillbaka på de här upplevelserna. Skolan var sällan särskilt inspirerande - inspiration i ett läroverk upplevde jag först på gymnasiet.

Kommentarer
Postat av: Simon

Jag minns bara att jag hade "modellbygge" som FA nån gång. Det var lim överallt. Överallt.

2009-10-21 @ 11:15:18
URL: http://tjohejtjohej.blogspot.com/
Postat av: Puterman

Skyttet var absolut det bästa. Matlagningen var jobbig när jag hamnade i samma grupp som en kille som vi efter den upplevelsen började kalla Kladd-Anus. I början när jag hade data så bestod det av att spela spel på gamla lustiga hemdatorer som var mycket sämre än C-64-an hemma.

2009-10-22 @ 21:16:29
URL: http://ptrmn.blogspot.com
Postat av: Herr Busschauffören

Puterman: Jag skulle tro att skytteläraren fick kritik för sitt sätt att låta folk gå efter en halvtimme, för när vi senare fick hans son som lärare var det bara till att vara där de två timmarna det varade. Å andra sidan var sonen lite mer modern och ungdomlig i sin approach.



Simon: Lim överallt påminner mig om aktiviteten "pyssel" när jag var liten. Det var nästan alltid fråga om att kombinera lim och sytrådar, vilket var extremt frustrerande. Färgen på sytrådarna färgade av sig genom limmet och allting fastnade på fingrarna. Detta kanske jag ska behandla i ett kommande inlägg.

2009-10-23 @ 04:01:19
Postat av: Puterman

Alltså, du lär ju mena garn, inte sytråd. Skriv rätt för fan!

2010-09-02 @ 18:18:21
URL: http://ptrmn.blogspot.com
Postat av: Herr Busschauffören

Puterman: Både och.

2010-09-27 @ 07:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0