Engelska

När jag var liten var engelska väldigt häftigt. En gång kom en av mina bröder in och rapporterade att Kenneth, en tjock kille som bodde lite längre upp på gatan, hade kommit och sjungit "Diggilo, diggiley" på engelska. Just engelskans häftighet var föga påverkad av engelskaundervisningen som skedde på töntig brittisk engelska (med diverse olika brytningar beroende på lärare). Man skulle ju tala amerikansk engelska!

Det här fenomenet har inte försvunnit. Engelska anses fortfarande häftigt bland många ungdomar, och en viss mängd engelska ska helt enkelt förekomma på nätet och i dagligt tal. Historiskt sett har väl samma sak förekommit med bl.a latin och franska, även om det inte var lika utbrett bland populasen (folk som säger att engelskan har tagit över borde titta på hur det var förut, som exempelvis att Uppsala Universitets logo är på latin).

Hursomhelst: en kille i högstadiet vid namn Andreas (inte fingerat) insisterade på att bli kallad "Andrew". Bara en sådan sak, liksom. Nu var inte kunskaperna alltid i linje med ambitionerna och en kille vid namn Lars blev retad för att han sagt "feck you".

Ibland funderar jag på vad som hade hänt om Tyskland hade vunnit andra världskriget. Hade tyska varit lika häftigt som engelska? Hade ungdomsgäng ropat "achtung" till varandra, och skulle folk säga att "han är rena führern på matte"? Det får vi aldrig veta, såtillvida vi inte lär oss åka till parallella universa där precis detta inträffat.

Kommentarer
Postat av: Simon

Det får mig att tänka på Per Gahrtons tankar idéer om franskan som ett lingua franca för EU...



http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article258268/EU-behover-lingua-franca.html



Undrar varför han inte överväger tyskan, eller spanskan. Tyska ger väl obehagliga vibbar, men spanska borde väl kännas lite skönt "vänsterflummigt", och har väl dessutom en internationell fördel framför franskan?



2009-10-24 @ 12:08:02
URL: http://tjohejtjohej.blogspot.com/
Postat av: Herr Busschauffören

Spanska är definitivt rätt väg att gå! Det är ju dominerande i Latinamerika och rätt stort i USA också. Dessutom håller jag med om inte bara att det är skönt "vänsterflummigt", det låter dessutom kul. Det drar liksom tankarna till män i zombrerohattor och Zorro.



(Jag har börjat lära mig just spanska, så jag tycker förstås det är helt rätt språk även av rent subjektiva orsaker)

2009-10-24 @ 12:17:04
Postat av: Simon

Att det är rätt stort i USA ska vi dock inte ange som argument för Per Gahrton, då detta förmodligen är att betrakta som en nackdel...



"Om engelska blir EU:s lingua franca kan man lägga ner EU och göra oss till delstater i USA direkt."



http://www.sprakforsvaret.se/sf/index.php?id=620



Knasboll. Anyway. Hörde du om Folkpartiets förslag (tror jag det var, eller så var det bara nån enstaka folkpartists förslag) om att införa mandarin som ett gymnasieandraspråk? Det tycker jag lät klokt. Arabiska också, kanske?



2009-10-24 @ 12:31:19
URL: http://tjohejtjohej.blogspot.com/
Postat av: Herr Busschauffören

Jag hörde talas om Folkpartiets förslag på omvägar igår, faktiskt. Det låter som en riktigt bra idé och jag hoppas att det går att hitta tillräckligt med lärare. Håller med om arabiska, och där kanske det är enklare att fixa lärare också.



Apropå arabiska så var väl den klassiska ryska tolkskolan inne på att hålla kurser i det också, med en krystad förklaring om att språket kan bli strategiskt viktigt i framtiden, snarare än för att någon supermakt trycker på. :)

2009-10-24 @ 15:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0